نصرت الٰہی۔ فراز نقوی

‏خدا کی قسم یہ نصرت الٰہی نہیں تو اور کیا ہے!!!

اس ایک شخص کو سب مل کے گرانے چلے تھے، تیاری پوری تھی، شکنجہ بھی کس لیا تھا۔ مقتدر حلقے بھی زچ تھے، بڑا گھر بھی آن بورڈ تھا، باہر سے بھی آشیرباد حاصل تھی، سروے چیخ چیخ کے غیر مقبولیت کا پتہ دے رہے تھے۔ کوئی کہتا بزدار کیوں لگایا!! 

‏کوئی کہتا جہانگیر کو علیم کو ناراض کر دیا، کوئی کہتا فیض پہ ضد کی، اب اسکی خیر نہیں۔

کوئی ڈالر، تیل، مہنگائی، بجلی کی دہائی دیتا۔

وہ ان سب سے بے پروا!

 ازل کا سادہ درویش!

 لگا رہا اپنے کام میں۔

 کہیں لنگر خانے کھولتا کہیں پناہگاہ۔ کبھی کرونا سے لڑتا کبھی لاک ڈاؤن کے خلاف۔

‏کبھی تیل پہ ٹیکس ختم کرتا، کبھی بجلی پہ، کبھی صحت کارڈ دیتا کبھی احساس کیش، کہ غریب کا چولہا جلتا رہے۔ 

کبھی IMF جاتا!

 کبھی عربوں کے در جھکتا! 

کبھی ٹیکسٹائل کو پیکج دیتا کبھی کنسٹرکشن کو، کہ پہیہ چلتا رہے۔ ایکسپورٹس کی بات کرتا،

 کبھی ٹیکس کولیکشن کی،

 کبھی خودداری کی بات کرتا، ‏

کبھی خود انحصاری کی۔ 

قوم کی تربیت کرتا کہ کرپشن سے جان چھڑا لو! اپنے ملک کا سوچو!

 ہم کسی سے کم نہیں ہیں۔ یہ ملک عظیم بنے گا، میری قوم عظیم ہے! 


کیسا کیسا وقت آیا اور وہ ڈٹ گیا، جہاز آئے تو ملک کے لئے ڈٹ کے کھڑا ہو گیا، کہتا تھا! جواب دینے کا سوچوں گا نہیں، جواب دوں گا!

 اور دیا!

‏اور ایسا دیا کہ چشم فلک نے ایسا منظر نہیں دیکھا تھا۔

 اس قوم نے ایسا عروج نہیں دیکھا تھا۔

 دشمن، طیارے، پائلٹ!

 سب الٹ پلٹ دیئے۔ فوج کو بھی فخر ہوا کہ کوئی ہے جو ڈٹ سکتا ہے۔ 

پھر امریکہ آیا! افغانستان سے نکلتے ہوئے، ہاری ہوئی جنگ کا ملبہ ہم پہ ڈالتے،

 اڈوں کا متمنی کہ جنگ جاری رکھے۔‏ڈٹ گیا! کہتا نہیں دوں گا! 

ایسا جواب، امریکہ کو؟ 

جس نے بھی دیا، قتل ہوا یا اپنوں کے ہاتھوں پھانسی!

 لیکن وہ ڈٹ گیا، نتائج سے بے پرواہ!

محمد کا دیوانہ، مدینہ ننگے پاؤں جانے والا، حرمت رسول پہ پوری دنیا سے ٹکر لینے والا، اسلاموفوبیا سے لڑنے والا۔ ڈٹ گیا!!

 سمجھا کہ قوم میرے ساتھ ہے!

‏وہ سمجھا فوج میرے ساتھ ہے! سادہ اتنا کہ اگست 21 میں چیف کو کہہ دیا کہ اگلا چیف فلاں کو بنائیں گے۔ وہ تو مل کے ملک ٹھیک کر رہا تھا!

جانتا نہیں تھا کہ سب اس کی طرح مخلص نہیں ہیں۔ لوگوں کے اپنے مفادات ہیں، اپنے مسائل ہیں۔ پریشر آتا ہے تو سب اسکی طرح 'ابسولوٹلی ناٹ' نہیں کہہ سکتے۔ ‏

سازش ہوتے دیکھتا رہا، کہتا رہا کہ سازش ہو رہی ہے۔ ہر دروازہ کھٹکھٹایا۔ اسپیکر کو کہا، اپوزیشن کو کہا، سپریم کورٹ کو کہا، نیشنل سیکیورٹی کونسل کو کہا، کسی نے نہیں سنا تو عوام کو کہا۔ 

کسی نے مذاق اڑایا، کسی نے دھمکی دی، عدالتیں کھل گئیں، گدھ اکٹھے ہو گئے، بے بس ہو گیا، گھر گیا۔

‏ہر طرف سے گھر گیا، کوئی قانونی راستہ نہ بچا تو اٹھا، پوچھا:

 "کوئی رہ تو نہیں گیا جو میرے خلاف نہ ہوا ہو؟"

اپنی کل متاع، ایک ڈائری اٹھائی، اپنی گاڑی خود ڈرائیو کرتا بنی گالہ چلا گیا۔

چلا گیاا لیکن ایسی جوت جگا گیا جو تھمنے کا نام نہیں لے رہی، ایسی آگ لگا گیا تن میں جو بجھ نہیں رہی۔ ‏

پھر میرے رب نے دن پھیر دیئے، دل پھیر دیئے!

سازشی اکٹھے تھے، پلان مضبوط تھا، عہدے بٹے ہوئے تھے، فیصلے ہو چکے تھے۔ لیکن رب کی منظوری نہیں تھی!

 ایسی کایا پلٹی کہ سوئی ہوئی قوم جاگ گئی۔

جو کبھی نہیں جاگی تھی، ماڈل ٹاؤن ہو یا 71، اے پی ایس ہو یا بھٹو کی پھانسی، جو کبھی نہیں جاگی!

‏نجانے اب کیسے جاگ گئی؟


اب جو کرتے ہیں الٹا پڑتا ہے!

 تیل بڑھاؤ یا کم کرو، ڈالر اوپر یا نیچے کرو، مہنگائی کم یا زیادہ کرو، جسے بھی وزارت دو، جو عہدہ بھی جسے دو، حلف میں شرکت کرو یا نہیں، ملو یا نہیں، سیلوٹ کرو یا نہیں، ساری پارٹیاں اکٹھی کر لی، سارا میڈیا خرید لیا، ڈالر بھی لے آئے۔ 

‏مبارکباد کے پیغامات بھی آ گئے، دوروں کی دعوتیں بھی، پراجیکٹ بھی، 

لیکن! جو مرضی کرو، بات بنتی نہیں ہے،

عوام کو جچتی نہیں ہے، ٹرینڈ نیچے نہیں آ رہے، عوام گھر نہیں بیٹھ رہی، افسر بات نہیں سن رہے، ریٹائرڈ بھی چپ نہیں کر رہے، سمجھ نہیں آرہی یہ کیا ہے؟

 یہ نصرت الٰہی نہیں تو اور کیا ہے!!

On Uniform Education System یکساں نظام تعلیم

On Uniform Education System and Medium of Instruction

This is perhaps my first article which I'm writing in both English and Urdu simultaneously. The reason for that is simple: Those who matter hardly read Urdu and those affected rarely understand English. So, I want to take a chance to be read by both sections.

First a brief background because most of you might not know me. I've been teaching for past 15 years in public sector in Pakistan. My specialization is engineering and technology. Here is what my thinking was in the starting years of my career: "English is extremely important. I must teach in English as much as possible. It will benefit my students".

Then, I happened to win a scholarship for higher studies from a top European university (Not from HEC but from the respective European country). Their first language was not English but thankfully post graduate education was in English for international students. There, I learned many lessons and now my opinion is:
"One simply can't innovate or do top quality research (at least not at one's full potential) unless done in one's native language".

Ever since I returned, I speak more Urdu during my lectures despite being more conversant in English than earlier. And it has benefited my students immensely. The background for this paradigm shift is rather unlikely and strange: It is not because French teach in French, Germans teach in German, Chinese teach in Chinese or Italian teach in Italian. It is because of my observation of Iranian students. They were PhD students who did their 18 years education (MS or MPhil) in Persian and then came to my university for PhD in English. They were not only on an average better than average Pakistanis in mathematics, but their English language skills were also superior.

It was a very paradoxical situation initially. On one hand, you've Pakistani students most of which had studied most of their subjects in English throughout their lives. On the other hand, we had Iranians who didn't study with English as medium of instructions. Okay, I could blame our primitive teaching techniques for a weaker base in science. But at least in English skills, we were supposed to be better than them! Even that was not the case. 

So, I started discussions with Iranian students. They basically had two advantages which we Pakistanis didn't have.

1. Uniform Education in their lingua franca
2. Study of English as a subject from competent teachers rather than "Englishization" of all courses. Mostly they studied English for hardly 6 months prior to their admissions abroad and they were also quick to learn the new languages

It gave them firm grasp of their subjects with acceptable (still better than us) English language skills. And please! DO NOT TAKE ME WRONG. I'm not advocating for unnatural and odd translation of everything. For example, I'm not saying to do the following kind of translation:
English: This is a speaker
اردو: یہ ایک آلہ مکبر صوت ہے 
I'm actually advocating this kind of translation
اردو: یہ ایک سپیکر ہے
Or
یہ ایک speaker ہے
Similarly, I'm not suggesting this kind of translation
English: Reflection and refraction are two primary modes of the way light interacts with materials
اردو:  روشنی انعکاس اور انجذاب کی صورت میں چیزوں کے ساتھ تعامل کر سکتی ہے
I'll rather prefer a translation like this:
روشنی جب چیزوں پر پڑتی ہے تو اس سے reflection بھی ہو سکتی ہے اور refraction بھی

You could say that I'm neither with the school of thought which supports absolute "Englishization" nor am in agreement with the "Urdu puritans" who are adamant on translating everything. Using the mid way approach as I explained above, we may get the best of both worlds: Students with sound understanding and not disconnected from the relevant English scientific terms. 

Another aspect on which we must focus is not only a uniform curriculum but also a uniform system of examination, uniform minimum teacher qualifications, trainings, and mode of teaching. To achieve that we will have to make practical compromises: We will have to add a little more religious content in the schools, a little more scientific content in the madaris, a little more foreign content in Matriculation / FSc systems and a little more local content in O levels / A level system. Similarly, local languages / cultures must also get due share in the content. Only then such a system will be accepted by all. But it will be equally likely that such a system will also be rejected by all because it will not share or reflect thinking from just one school of thought. (Actually, today it is also a litmus test. If on any step of yours, you're accused of following a 'yahoodi agenda' by religious fanatics or being too religious by secular extremists, you're most probably on the right track).

I agree with Prof Hoodbhoy on so many things like the flaws in the HEC policies, monetization of education and research, Tenure track system in its current form (I never opted for it despite strong financial and societal temptations), I also agree with him that too much of religious content in a professional degree will not be ideal but do we live in an ideal world or country? No, we do not. And that's why our approach to issues should be more pragmatic and realistic. Uniform curriculum is a good beginning. Once everyone's stakes are increased in a uniform curriculum, it will automatically be evolved towards a more rational and practical form. It is at least a good beginning. Let it go on.

If my last argument didn't appeal you yet, I'll quote my favourite example. Let us imagine a town in Pakistan is deadly against female education but they might accept education of boys. What should we do in this situation? You've basically two options:

1. Cry foul. Refuse to start school there unless they agree to educate girls as well. Advocate a military solution against defaulters in the extreme case
2. Let the boys be educated peacefully and happily knowing that tomorrow these very boys will be advocating for education of their sisters and daughters. And it will be hard to resist their voices

What would you choose? I'm deadly against the former and fully in the favour of the latter! And I believe that our approach to every issue should be pragmatic and realistic. Please never forget that "change is a process not an event" and every process takes some time. Thank you for reading.

Note: The Urdu translation follows below

یکساں نظام تعلیم، نصاب تعلیم اور زبان تعلیم پر

یہ شائد میرا پہلا مضمون ہے جو میں انگلش اور اردو دونوں میں لکھ رہا ہوں۔ اس کی وجہ بہت سادہ ہے: جو لوگ ہمارے معاشرے میں اہمیت رکھتے ہیں وہ شائد ہی اردو پڑھتے ہوں اور جو ان چیزوں سے سب سے زیادہ متاثر ہوتے ہیں وہ بہت کم انگریزی سمجھتے ہیں۔ اس لئے میں یہ کوشش کر رہا ہوں کہ دونوں طبقات میری عرض پڑھ اور سمجھ سکیں۔

پہلے میرا مختصر سا پاس منظر کیونکہ آپ میں سے اکثریت مجھے جانتی نہیں ہو گی۔ میں پچھلے پندرہ سال سے انجینئرنگ اور ٹیکنالوجی میں پبلک سیکٹر میں پڑھا رہا ہوں۔ جب میں نے پڑھانا شروع کیا تو میری سوچ کچھ یوں تھی:
"انگلش بہت اہم زبان ہے۔ مجھے صرف انگلش میں پڑھانا چاہئے اس کا میرے طلبہ کو بہت فائدہ ہو گا"
پھر مجھے اعلی تعلیم کے لئے ایک ٹاپ یورپین یونیورسٹی کا سکالر شپ ملا (جو ایچ ای سی کا نہیں تھا بلکہ وہیں یورپ کا تھا)۔ اس ملک میں لوگوں کی مادری زبان انگلش نہیں تھی۔ لیکن اچھی بات یہ تھی کہ انٹرنیشنل سٹوڈنٹس کے لئے پوسٹ گریجویٹ تعلیم انگلش میں تھی۔ وہاں میں نے بہت کچھ سیکھا اور اب میری رائے کچھ یوں ہے:
"کوئی بھی شخص اپنی مادری زبان کے سوا کسی اور زبان میں (کم از کم اپنے پورے پوٹینشل کے مطابق نہیں) ٹاپ ریسرچ یا ایجادات نہیں کر سکتا"۔

جب سے میں واپس آیا ہوں، اب میں اپنے لیکچرز میں اردو کا استعمال زیادہ کرتا ہوں اگرچہ میری انگریزی کی استعداد پہلے سے بہتر ہو چکی ہے۔ اور اس کا میرے طلبہ کو بہت فائدہ بھی ہوا ہے۔ میرے نکتہ نظر میں اس تبدیلی کا پس منظر بھی تھوڑا سا عجیب ہے۔

اس تبدیلی کی وجہ یہ نہیں ہے کہ فرانس اپنے بچوں کو فرنچ میں، جرمنی جرمن میں، چین چینی میں اور اٹلی اطالوی زبان میں دے کر بھی ترقی کر رہے ہیں بلکہ اس کی وجہ ایرانی طلبہ پر کئے گئے میرے کچھ مشاہدات تھے۔ وہ پی ایچ ڈی سٹوڈنٹ تھے جن کی پہلے 18 سال (ماسٹرز یا ایم فل تک) کی تمام تر تعلیم فارسی میں ہوئی تھی اور پھر وہ میری یونیورسٹی میں آئے۔ نا صرف یہ کہ انجینئرنگ یا ریاضی مضامین میں وہ ہم پاکستانیوں سے بہتر تھے بلکہ کچھ ہی عرصے میں ان کی انگلش بھی ہم سے اچھی ہو گئی۔ 

میرے لئے یہ بہت ہی تضاد سے بھرپور اور ستم ظریفانہ قسم کی صورتحال تھی۔ ایک طرف پاکستانی سٹوڈنٹس تھے جنہوں نے (اردو میڈیم میں بھی) میٹرک کے بعد تمام مضامین انگلش میں پڑھے تھے۔ دوسری طرف ایرانی تھے جنہوں نے سب کچھ فارسی میں پڑھا تھا۔ چلیں میں پاکستان کی بری تعلیم کی تکنیک کو الزام دے سکتا تھا ہمارے انجینئرنگ میں کم علم کے لئے لیکن کم از کم انگلش صلاحیت تو ہماری ان سے بہتر ہونی چاہئے تھی نا! لیکن وہ بھی نہیں تھی۔ 

اس لئے میں نے ایرانی طلبہ سے گفتگو شروع کی تو مجھے پتا چلا کہ انہیں دو ایسے فوائد حاصل تھے جو ہم پاکستانیوں کے پاس نہیں تھے
1۔ اپنی مادری زبان میں یکساں تعلیم
2۔ انگریزی کو بطور ایک سبجیکٹ (مضمون) پڑھنا بجائے اس کے کہ پورے کورس کو "مشرف بہ انگریزی" کر دیا جاتا۔ وہ داخلے سے محض چھ ماہ پہلے انگریزی پڑھتے تھے لیکن اچھے سے اور اچھے نظام کے تحت پڑھتے تھے

اس سے انہیں اپنے مضمون پر بھی اچھی گرفت حاصل ہوتی تھی اور قابل قبول (لیکن ہم سے بہتر) انگریزی پر دسترس بھی۔ اور پلیز میری بات کا غلط مطلب مت سمجھئے گا۔ میں ہر چیز کا غیر فطری اور زبردستی کا ترجمہ ہرگز نہیں چاہتا۔ مثلا میں یہ نہیں کہہ رہا کہ
This is a speaker
کو اردو میں کچھ یوں لکھا جائے
یہ آلہ مکبر صوت ہے
بلکہ میں اسے اردو میں کچھ یوں لکھوں گا
یہ سپیکر ہے یا
یہ speaker ہے
اسی طرح میں یہ بھی نہیں کہہ رہا کہ
Reflection and refraction are the two primary modes of the way light interacts with materials
کا ترجمہ کچھ یوں کیا جائے
"روشنی انعکاس اور انجذاب کی صورت میں چیزوں کے ساتھ تعامل کرتی ہے"
بلکہ میں اس کا ترجمہ کچھ یوں کروں گا
"جب روشنی چیزوں پر پڑتی ہے تو اس سے reflection بھی ہو سکتی ہے اور refraction بھی"

سو آپ دیکھ سکتے ہیں کہ میں نا تو ہر چیز کو "مشرف بہ انگریزی"کرنے کے حق میں ہوں اور نا ہی ہر چیز کو اردو میں ڈھال دینے کے۔ یہ طریقہ کار اختیار کرنے سے ہمارے طلبہ کی مضمون کی سمجھ بھی بہتر ہو گی اور ساتھ ساتھ وہ انگریزی اصطلاحات سے اجنبی بھی نہیں رہیں گے اور ہمیں دونوں اطراف کے بہترین فوائد حاصل ہو جائیں گے۔ 

ایک اور چیز جس پر ہمیں فوکس کرنا چاہیے وہ محض یکساں نصاب نہیں بلکہ یکساں نظام امتحان، یکساں ٹیچر کوالیفکیشن، ٹریننگ اور پڑھانے کا طریقہ کار بھی ہے۔ یہ سب حاصل کرنے کے لئے ہمیں کچھ عملی سمجھوتے کرنے پڑیں گے۔ 

ہمیں سکولوں میں تھوڑا زیادہ مذہبی مواد، مدرسوں میں تھوڑا زیادہ سائنسی مواد، میٹرک ایف ایس سی میں تھوڑا زیادہ بیرونی مواد جبکہ لیولز میں تھوڑا زیادہ علاقائی مواد ڈالنا پڑے گا تب ہی تو یہ سب کے لئے قابل قبول ہو گا۔ اس کا سائیڈ افیکٹ یہ ہے کہ ہر شعبے کے لوگ اسے مسترد بھی کر سکتے ہیں (خصوصا انتہا پسند چاہے وہ سیکولر ہوں یا مذہبی) کیونکہ ایسا نظام ان میں سے کسی کی بھی سوچ کا مکمل ترجمان نہیں ہو گا (ویسے یہ لٹمس ٹیسٹ بھی ہے۔ اگر آپ کوئی ایسی بات کریں جس پر مذہبی انتہا پسند آپ کو دین کے خلاف سازش کا الزام دیں جبکہ سیکولر انتہا پسند آپ پر ضرورت سے زیادہ مسلمانی کا الزام لگائیں تو اس کا مطلب یہ ہو گا کہ آپ تقریبا درست راہ پر ہی ہیں)

میں پروفیسر ہود بھائی سے بہت سی باتوں پر اتفاق کرتا ہوں، جیسے ایچ ای سی کی پالیسیوں پر، تعلیم اور ریسرچ کو پیسوں سے متعلق کرنے پر، اپنی موجودہ شکل میں پاکستانی ٹینور ٹریک سسٹم پر وغیرہ (جسے میں نے خود کبھی اختیار نہیں کیا کافی معاشی اور معاشرتی لالچ کے باوجود)، میں ان کی اس بات سے بھی متفق ہوں کہ ایک پروفیشنل ڈگری میں بہت زیادہ مذہبی مواد مثالی صورتحال کی عکاسی نہیں کرے گا لیکن کیا ہم ایک مثالی دنیا میں رہتے ہیں؟ ہرگز نہیں! اور اسی لئے ہماری اپروچ زیادہ عملی اور حقیقت پسند ہونی چاہئے۔ یکساں نصاب کم از کم ایک اچھا آغاز ہے، جب پورا ملک ایک ہی نظام یا نصاب میں سٹیک ہولڈر بنے گا تو وہ خود بخود ایک ارتقائی عمل سے گزر کے مزید بہتر ہوتا چلا جائے گا وقت کے ساتھ ساتھ۔ اس لئے کم از کم اس کا آغاز ہونے دیں، بہتری آتی جائے گی۔

اگر میرا آخری نکتہ آپ کو زیادہ اپیل نہیں کر پایا تو یہ لیں میری پسندیدہ ایک اور مثال پیش ہےفرض کر لیں پاکستان کا ایک شہر ہے جہاں کے لوگ لڑکوں کی تعلیم پر پھر تیار ہو جائیں گے لیکن وہ بچیوں کی تعلیم کے شدید خلاف ہیں۔ تو آپ کے پاس بنیادی طور پر دو ہی راستے ہیں

ایک۔ شور مچانا شروع کر دیں، سکول کھولنے سے انکار کر دیں جب تک کہ لوگ بچیوں کی تعلیم کے لئے بھی تیار نا ہو جائیں یا انتہائی صورتحال میں وہاں کے لوگوں کو تعلیم کی اہمیت بتانے کے لئے فوجی آپریشن کا آغاز کر دیا جائے
دو۔ مقامی آبادی سے کہیں ٹھیک ہے ہم بچیوں کے نہیں محض بچوں کے سکول کھول دیتے ہیں تو کچھ عرصے بعد وہی بچے شعور ملنے کے بعد خود اپنی بہنوں اور بیٹیوں کی تعلیم کے لئے آواز اٹھا رہے ہوں گے، اور بغیر کسی لڑائی کے سب کو تعلیم ملنا شروع ہو جائے گی۔

آپ کونسا طریقہ کار پسند کریں گے؟ کم از کم میں تو مؤخر الذکر پسند کروں گا کیونکہ تبدیلی ایک واقعہ نہیں بلکہ ایک عمل ہے اور عمل ہمیشہ وقت لیتا ہے! شکریہ مجھے اتنے صبر کے ساتھ پڑھنے کے لئے۔

جسٹس قاضی فائز کے بارے میں - About Justice Faiz Qazi

جسٹس قاضی فائز عیسی صاحب کے بارے میں چند پیشگی معروضات

مجھے یاد ہے افتخار چوہدری صاحب"عدلیہ کی آزادی"کی مہم کی قیادت کر رہے تھے اور اعتزاز احسن"ریاست ہو گی ماں کے جیسے" گا رہے تھے، فدوی تب عرض کر رہا تھا کہ یہ ایک غلط آدمی ہے۔ وقت نے ثابت کیا کہ فدوی کی وہ رائے درست تھی اگرچہ دلی ہمدردیاں اس تحریک میں میری بھی ججز کے ساتھ تھیں۔ مشرف کو میں تب بھی غاصب سمجھتا تھا۔ لیکن افتخار چوہدری کا رویہ اور طریقہ کار سائرن بجاتا رہتا تھا۔ خیر بعد میں پورے پاکستان نے دیکھا کہ وہ کیسا المناک سراب ثابت ہوئے، آج جسٹس قاضی فائز عیسی صاحب کے بارے میں بھی میرے لئے نہایت محترم شخصیات نہایت مثبت آراء رکھتی ہیں اور میری ذاتی خواہش ہے کہ میں ان سے اتفاق کروں لیکن مندرجہ ذیل وجوہات کی بنا پر ایسا کرنے سے خود کو معذور پاتا ہوں:

ایک- جج صاحب کی اپیل کی سماعت کے دوران سرکاری وکیل (چاہے وہ انسانیت کی ارزل ترین شکل پر ہی کیوں نا ہو) پر ان کے ذاتی اور جذباتی حملے ان کے عہدے اور مقام کے شایان شان نہیں تھے

دو- انٹرنیٹ سے کسی شخص کی مبینہ جائداد کا تقابل اپنی تسلیم شدہ جائداد سے کرنا ہرگز کوئی منطقی و مسکت قانونی رویہ نہیں تھا

تین- قانون میں میرے لئے ایک طرح سے استاد کی حیثیت رکھنے والے پروفیسر ڈاکٹر مشتاق صاحب کی جسٹس صاحب کے بارے میں انتہائی مثبت رائے رکھنے کے باوجود میرے لئے آج بھی یہ ہضم کرنا مشکل ہے کہ حدیبیہ کیس کا فیصلہ میرٹ پر تھا یا اس میں نواز شریف خاندان کو بے انتہا ناجائز قانونی فائدہ نہیں پہنچایا گیا

چار- افتخار چوہدری صاحب کی ذاتی درخواست پر ان کا جج بننا میری ناقص رائے میں ان کا کوئی میرٹ نہیں بلکہ ڈی میرٹ ہے

پانچ- میں یہ بھی نہیں کہتا کہ جج صاحب چور ہیں یا کرپٹ ہیں۔ میرے خیال میں یہ زیادہ سے زیادہ ٹیکس بچانے کا کیس نکلے گا (جو قانون کی نظر میں جرم ہی ہے لیکن پاکستان کے کاروباری طبقے میں اسے عام روٹین سمجھا جاتا ہے)۔ اور شائد اسی وجہ سے جسٹس صاحب نے حدیبیہ و دوسرے کیسز میں وہ تمام کمنٹس دیئے جو بعد میں ان کے کیس کے ساتھ بھی خاصی حد تک مطابقت رکھتے تھے

چھ- جج صاحب کا ایک اور ذہنی و نفسیاتی رویہ خبط عظمت میں مبتلا ہونے کا ہے۔ یہ رویہ میں نے آج تک جس میں بھی دیکھا ہے وہ کوئی مثبت شخصیت نہیں نکلی۔ چاہے وہ وقاص گورایا ہو یا سلمان حیدر یا ماروی سرمد یا گل بخاری یا افتخار چوہدری یا جسٹس شوکت صدیقی وغیرہ وغیرہ۔ قاضی صاحب کا رویہ، عمل اور طرز عمل سب نہایت جذباتی اور مخاصمانہ رہے ہیں۔ کل ہو سکتا ہے وہ چیف جسٹس بھی بنیں تو ایسے رویے کے اظہار کے ساتھ وہ اپنی منصفی کے تقاضوں پر پورا اتر سکیں گے؟ فدوی بدقسمتی سے اس کا جواب نفی میں پاتا ہے

سات- جج صاحب یا ان کی اہلیہ محترمہ دونوں نے جذباتی بیانات تو خوب دیے ہیں مگر سات لاکھ پاؤنڈ ایک خطیر رقم ہے۔ یہ گلے یا گُجے یا گھڑے میں نہیں جوڑی گئی ہو گی۔ جج صاحب کی اہلیہ خود کہہ چکی ہیں کہ وہ میرے اپنے وسائل سے حاصل کردہ رقم تھی۔ مطلب جج صاحب کی لا فرم کا اس سے کچھ لینا دینا نہیں تھا۔ اور بیگم صاحبہ کا کوئی کاروبار نہیں تھا۔ تو لازمی یہ رقم کسی فائنانشل ٹرانزیکشن کے نتیجے میں آئی ہو گی۔ بیگم صاحبہ نے تمام دستاویزات دکھا دیں یہی ایک دستاویز نہیں دکھائی۔ اشارتاً بھی اس کے بارے میں بات نہیں کی۔ حالانکہ پورے کیس کی جڑ ہی ان منی ٹرانزیکشنس کی منی ٹریل ہے اور تو کیس کچھ ہے ہی نہیں

آخری بات یہ ہے کہ جج صاحب کے فوج کے خلاف کھڑے ہونے پر انہیں کھڑے ہو کر سات سرخ سلام۔ اگر وہ واضح اور صاف منی ٹریل بھی پیش کر دیں جذباتی ڈائیلاگز کی بجائے تو پوری قوم انہیں چودہ سرخ سلام پیش کرے گی۔ بصورت دیگر ایک اور افتخار چوہدری اس بدقسمت قوم کی زندگی میں آنے والا ہے- پیشگی لکھ کے ریکارڈ کا حصہ بنا دیا تا کہ مستقبل میں اپنے محترم دوستوں کو اس کا حوالہ دیا جا سکے جیسے آج بھی افتخار چوہدری کے بارے میں میری آراء اپنے کالج کی المنائی کے یاہو گروپ پر موجود ہیں جو فدوی نے 2007-8 میں دی تھیں


Total Pageviews

Popular Posts